Ondernemend

Feike van Hoorzorg Lousma: ‘Hoorzorg is meer dan alleen hoortoestellen’

Voor mensen met gehoorverlies is een hoortoestel vaak een goede oplossing. Maar hoorzorg gaat volgens audicien Feike van Hoorzorg Lousma verder dan alleen het aanpassen van een hoortoestel. Hij wijst op verschillende oplossingen die het leven van slechthorenden kunnen verbeteren. Want wat doe je bijvoorbeeld als je je hoortoestel ‘s nachts uitdoet en het brandalarm afgaat? Feike benadrukt het belang van een complete benadering van hoorzorg, waarbij verder wordt gekeken dan alleen het gehoorapparaat.

Feike merkt dat het aanschaffen van een hoortoestel voor veel mensen een grote stap is. Om hen goed te begeleiden, geeft hij altijd een uitgebreide uitleg over de gevolgen van gehoorverlies en laat hij zien hoe het dagelijks leven voor goed- en slechthorenden verschilt. Klanten kunnen vervolgens tijdens een proefperiode zelf ervaren wat een hoortoestel voor hen kan betekenen. “Vaak gaat het meteen goed, maar soms moeten de instellingen nog aangepast worden,” vertelt hij. “Het blijft maatwerk, want de behoeften van mensen zijn heel divers.”

Onder maatwerk verstaat de audicien uit Stiens niet alleen het goed inregelen van een hoortoestel, maar ook het adviseren over de verschillende mogelijkheden. Zo zijn er toestellen die vergoed worden vanuit de zorgverzekering, maar waarbij je wel zelf het geluid moet regelen in verschillende situaties. Daar tegenover staan geavanceerde modellen die zich automatisch aan de omgeving aanpassen. “Als je bijvoorbeeld naar buiten gaat en het waait hard, dan zal de ruisonderdrukker vanzelf aan gaan. Er zijn allemaal van dit soort mooie technieken die iemand goed kan helpen in verschillende situaties,” aldus Feike. Hoewel deze luxere toestellen niet altijd worden vergoed, vindt hij het wel essentieel om te benoemen dat deze ook bestaan. “Een gehoorapparaat is een investering voor een periode van vijf jaar, dus ik wil wel dat mensen achter hun keuze staan. Het moet niet zo zijn dat de toestellen niet meer worden gedragen omdat ze niet voldoen.”

Naast hoortoestellen zijn er ook wek- en waarschuwingssystemen die meestal wel volledig vergoed worden, zonder dat ze het eigen risico beïnvloeden. Hierbij kun je denken aan flitslampen die afgaan wanneer de deurbel rinkelt, of trilplaten in het kussen die je wekken als het brandalarm afgaat. “Een flits zie je natuurlijk niet als je slaapt, dus daarom zijn deze trilsystemen in het leven geroepen. Hierdoor wordt je meteen wakker, en dat moet natuurlijk ook als er brandgevaar is,” stelt Feike. 

Hoorzorg Lousma werkt samen met Bellman & Symfon, een bedrijf dat de gebruiksvriendelijke en draadloze wek- en waarschuwingssystemen aanbiedt. Als audicien kijkt Feike op basis van een hoormeting wat er nodig is, waarna hij een voorschrift maakt en de apparatuur kan worden geplaatst. Hoewel veel mensen aanvankelijk denken dat er veel gedoe bij komt kijken, hebben ze er eigenlijk nauwelijks omkijken naar. “Het systeem wordt voor je geplaatst en je krijgt een korte uitleg over hoe het werkt. Het is eigenlijk super simpel,” zegt de audicien. De reacties na plaatsing zijn vaak positief: “Achteraf zeggen de meesten dat ze dit eigenlijk veel eerder hadden moeten doen.”

Neem contact op met Hoorzorg Lousma via 0639470009 of info@hoorzorglousma.nl