Algemeen

De sleutel tot een gezond bedrijf

Zit uw bedrijf in moeilijk vaarwater? Stapelen de onbetaalde facturen zich op? Weet u niet welke factuur u als eerste of als laatste moet betalen? Lopen uw inkomsten terug, terwijl de uitgaven almaar stijgen? Blijft het incassobureau bellen en denkt u steeds vaker ‘hoe moet dit allemaal’? De oplossing is vaak heel simpel.

In de basis is de oplossing inderdaad simpel. Denk aan het verhogen van de inkomsten. Of andersom het verlagen van de uitgaven. Kosten kunnen soms met één pennenstreek weggestreept worden. Maar het is dan wel zaak om direct de juiste keuzes te maken en daarvoor is kennis van zaken nodig. Dan is het een kwestie van er samen voor gaan zitten en doelgericht zaken regelen. 

Een andere optie is het wijzigen van uw financieringen, waardoor de maandlasten dragelijker worden. Waarom zou u bijvoorbeeld, als u voldoende onderpand heeft en tegen de AOW-leeftijd aanhikt, nog gaan aflossen op uw hypotheekschuld? Wat uiteindelijk vooral belangrijk is, is inzicht krijgen in wat er aan geld binnenkomt en wat er uitgaat. 

Een ervaren boekhouder kan vanuit zijn positie ‘onafhankelijk meedenken’ en ondernemers bij de hand nemen om de financiële koers van het bedrijf te bepalen. Met heldere analyses en praktische adviezen kunt u de juiste beslissingen nemen en komt er rust. Zo kunt u met vertrouwen verder bouwen aan een goed renderend bedrijf.

Voor de zelfstandig ondernemer van nu zijn er natuurlijk meer financiële zaken die aandacht vragen om het bedrijf op de langere termijn gezond te houden. Een goede administratie is essentieel. Het geeft inzicht in hoe de financiële vlag erbij hangt en helpt u bij het sturen van uw activiteiten. 

Gelukkig is dat tegenwoordig digitaal allemaal heel mooi te organiseren, ons team kan daarvoor overigens allerlei bruikbare tips geven. Onderdeel van die administratie zijn trouwens ook contracten en de correspondentie met opdrachtgevers en leveranciers. Dat voorkomt vervelende discussies achteraf. Uren bijhouden tot slot geeft inzicht in waar uw tomeloze energie zoal naartoe vloeit. De bewaartermijn van dit alles is trouwens minimaal zeven jaar.

We noemden het al even in de inleiding, naast kosten en baten is er op het punt van de financiering van uw onderneming ook veel te winnen. We leggen u graag verschillende financieringsmogelijkheden voor, zoals eigen geld, zakelijke leningen en subsidies. Vooral dat laatste blijft makkelijk liggen door onwetendheid. 

Het is meestal een mix van financiële middelen die de beste kans op een gezond rendement geeft, zonder onnodig risico. Bent u een startende ondernemer? Dat geeft recht op verschillende belastingtechnische voordelen maar schept wederom ook weer de nodige verplichten. Een goede start maakt alles beslist makkelijker.

Kortom, houd grip op uw inkomsten en uitgaven. Budgetteer zorgvuldig en beheer uw geldstroom. Sta open voor kritische kanttekeningen en professioneel advies, dat verdient zichzelf altijd terug. 

Boekhâlder Bijlsma staat graag voor u klaar om te helpen bij uw volgende financiële beslissing λ

Door Jelmer Bijlsma 

Boekhâlder Bijlsma uit Stiens