Algemeen

Cultuurweekend Friesland op Thuismuseum.nl

Thuismuseum.nl besteedt dit weekend vier dagen lang aandacht aan cultuur in Friesland. Dit op initiatief van Merk Fryslân en in samenwerking met het Fries Museum, Keramiekmuseum Princessehof, Museum Hindeloopen, Roosje Hindeloopen, de 11fountains en Visit Leeuwarden. Via YouTube neemt cultuurvlogger Jip Heijmerink van het platform My Daily Shot of Culture de kijker mee in het rijke, maar ook vaak nog voor veel cultuurtoeristen onontdekte cultuuraanbod in Friesland. Donderdag startte de eerste uitzending om 17.00 uur.   

Foto: Titus Stallmann

Eerste officiële aftrap   

Met Thuismuseum.nl maakt Merk Fryslân een eerste officiële aftrap vanuit de nieuwe Campagne Cultuur Toerisme om het culturele aanbod in Friesland nog nadrukkelijker onder de aandacht te brengen. Cultuur is een belangrijke pijler voor Merk Fryslân. De Provincie Fryslân kende extra budget toe voor deze campagne. ’Door Friesland meer te profileren met ons bijzondere cultuuraanbod trekken we ook nieuwe gasten. Deze doelgroep toont brede interesse in een bestemming, heeft een bovengemiddeld bestedingspatroon én een bewuste levensstijl. Deze uitgangspunten passen goed bij de stip op de horizon en daarmee bedoelen we het vizier op kwaliteitstoerisme. We willen Friesland neerzetten als een bewuste, gezonde en duurzame bestemming met onder meer veel cultuur en natuur aanbod,’ aldus Martin Cnossen, directeur Merk Fryslân. Het YouTube-kanaal van Thuismuseum.nl wordt vooral veel bezocht door 55-plussers, die over het algemeen niet meer gebonden zijn aan schoolvakanties en daarmee de ideale toerist voor het laagseizoen is.  
 
Tot en met zondag 28 juni publiceert Thuismuseum.nl elke dag een nieuwe vlog op haar YouTube-kanaal. De vlogs zijn opgenomen in het Fries Museum, Keramiekmuseum Princessehof, Museum Hindeloopen en bij Roosje Hindeloopen voor de oud Hindelooper schilderkunst en de 11fountains fonteinen Love in Leeuwarden en Flora & Fauna in Hindeloopen. Bijna alle onderdelen hebben een connectie met elkaar. De kijker wordt aan het einde van de vlog getriggerd het volgende filmpje over Friesland te bekijken. Jip Heijmerink is enthousiast en verrast over het aanbod: ‘Friesland heeft prachtige musea. De musea hebben een heel divers aanbod, van oude kunst tot moderne schilders. We kregen al hele enthousiaste reacties op onze Instagram stories.’  
 
Kijken, kijken, toch een kaartje kopen  
Thuismuseum.nl is een nieuw platform opgestart door de cultuurvloggers van My Daily Shot of Culture. Aanleiding voor het opstarten was het dichtgaan van alle musea door de coronacrisis. Gelukkig zijn de musea bijna allemaal weer open, maar is het nog steeds een perfect platform om cultuurliefhebbers te inspireren om naar Friesland te komen en zelf te ontdekken wat Friesland op cultuurgebied heeft te bieden. Onder het motto ‘Kijken, kijken, toch een kaartje kopen’ doen de vloggers op hun platform een oproep om musea te steunen met een museumbezoek of donatie te doen voor een online bezoek.